Cheek. Kyllä, mä kirjoitan tänään postauksen Cheekistä. Minä, joka oon vannoutunut rokin nimeen huutava pitkätukka ja aion kirjoittaa Cheekistä. Ja en siis aio haukkua häntä. 

Cheek veti eilen, 23.8.2014 Helsingin Olympiastadionin about täyteen ja tänään sama toistuu uusiks. Tähän ei ole kait käsittääkseni pystynyt kukaan muu suomalainen artisti, paitsi eilisen tiedon mukaan Mestarit aikoinaan tais yltää yhtenä iltana about samaan. Mutta Cheekki vetääkin kahtena päivänä. Cheek. Suomiräppäri. Suomessa. Vannoutuneessa hevimaassa. Mutta miksi, kysyisi joku muukin kuin minä. Ja millä helvetillä? Noh, mä en ota nyt niinkään kantaa siihen et mikä tän hypen alkuperä ja syy-seuraus suhteet on vaan keskityn kattomaan asiaa näkövinkkelistä, joka voi olla aika sokea tälle. 

Cheekhän tuli joskus jo yli 10vuotta sitten julkisuuteen, muistaakseni "Avaimet mun kiesiin" hitillä. Jo silloin meitä rokkareita etoi tuo "Kokoomus-räppäri". Mitä helvettiä tuo esittää kuin oltais jossain Californias hiekkarannoilla vetämäs timantit korvilla jotain "RichNiggaGangsta" juttua? Me ollaan Suomessa! Sitten mä ainakaan en kuullut Cheekistä juur mittään ennenkuin oisko ollut vuonna 2012 kun tuli tää "Nää on bileet, kaikki sileeks" biisi tms. Sittenhän se lähti. Tuli Vain Elämää, tuli "Timantit on ikuisia" hitti ja sitten Olympiastadion. Cheekistä on tullut parissa vuodessa Suomen menestynein artisti ja myyvin sellainen. 

Mun pitäis rokkimiehenä vastustaa tätä ja kirota se hymypoika alimpaan helvettiin mut miks vitussa? Ai koska se on kaupallinen? Koska se myy? Koska se ei kirjoita itsemurhasta tai pysy nimettömänä nobodyna koska se olis uskottavampaa? Mitä vittua hei?! Se jäbä on tehnyt helvetinmoisen duunin päästääkseen tohon pisteeseen. Se on esiintynyt itsensä biisinsä mukaisesti "Äärirajoille" asti. Takonut rautaa kun se on kuumaa. Jos jengi ostaa, niin mitä vittua jotkut munkin tutut rokkarit 4 life sitä dissaa? Miksi se on pois meiltä pitkätukilta jos kaupallisuus myy? Mikä me ollaan sanomaan onks se sielunsa myynyt kun ei vittuakaan sen musasta ymmärretä eikä haluta.

Häntä syytetään laskelmoinnista, törkeän häpeättömästä hittien tehtailuista ja sisällön puutteesta. Kertokaas mulle mitä sisältöä on esim. Reckless Lovessa? Itseasiassa vitusti vähemmän kuin Cheekissä. Onko Iron Maidenin joka toinen vuos ilmestyvä "Greatest Songs" albumi ja sitä seuraava teemalevy, biisejä vuosilta 1984-1988, mitää muuta kuin kaupallista, törkeää rahastusta? Ei, se on heviä sanoisi joku vanhan liiton hevikukko. SILLÄ EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ!!! Iron Maiden, Mötley Crue, Reckless Love etc ovat aivan yhtä törkeitä ja laskelmoivia rahastuskoneita kuin Cheek. Erona on se että Cheek vetää suomeksi räppiä ja se ei jotain vitun Jouni Hynystä ilahduta. Miestä, jonka musa nyt on suoraan sanoen silkkaa paskaa. Hyvät sanat, mut siihen se jää.

Cheek teki eilen ja viel tänään historiaa meidän maassamme. Sitten hän jää keikkatauolle. Suotakoon se hänelle. Ajelkoon kalliilla autolla Kampin edustaa jos haluaa. Tuhlaatkoon yhtenä baari-iltana mun vuositulojen verran rahaa. Hän voi tehdä niin ja mä vannon että JOKAINEN muukin, joka pystyisi siihen, tekisi saman. Jokainen vitun true-hevari tai true-räppäri tekisi tuon saman. 

Palaan vielä tuohon että häntä syytetään täsmähittien tekemisistä. Mitä vittua sitten? Jos ne toimii, ne toimii. Useimmat bändit esim. haluaisi osata tehdä täsmähitin, mutta yrittävät liikaa olla originelleja. Ja kun otetaan huomioon et kaikki on about tehty jo musiikin rintamalla, niin tuo originaalius voidaan heittää kakkulan kaivoon. Mä pidän paljon enemmän hyvän täsmähitin tehneestä rokkibändistä kuin wannabe-progeilijoista jotka tykittää 15min biisin sooloja ja teknistä osaamista hetki toisensa perään ilman että biisistä jää mitään päähän. Osais edes tehdä hyvän laulumelodian mut ei. Ollaan niin liian hyviä tekemään mitään mistä mainstream vois tykätä. Mainstream = suurin osa, joten ei suurin osa voi aina olla väärässä. Me aidon musiikin perään huutajat olemme usein vain vitun väsyneitä mulkkuja, jotka lesoilemme perustasoa ylemmällä tiedolla musiikista ja siitä mikä on hyvää. Älkäämme olko juntteja. Antaa kukkien kukkia. Ei se joka kuuntelee sitä mitä kaikki muutkin, tarkoita et se on tyhmä. Siihen on syynsä miksi Cheek iskee ihmisiin. Se iski kultakaivoon. Voi kunpa minäkin joskus iskisin siihen ja kymmenet tuhannet laulais mun biisiäni mun kanssa. 

Cheek on onnittelunsa ansainnut. Timantit ei ehkä ole ikuisia kylläkään, mut jos niillä voit vielä hetkenkin verran kääriä eläkesäästöjäsi, tee se. Sillä aikaa minä ja monet muut rokkarit grindaamme pubeissa vetämässä aitoa musiikkia muutamalle kymmenelle ihmisille. Älkää käsittäkö väärin, se on upeaa sekin. Kunhan muistaisimme joskus olla niin älymystöä myös muuta musiikkia ja sen kuluttajia kohtaan kuin olemme toisillemme.